Gertjan's Looblog Madeira 2022 navigation back navigation home navigation forward

27 maart: Funchal

Twee jaar geleden hadden we een weekje Madeira geboekt, maar dat kon natuurlijk niet doorgaan. Dit jaar proberen we het opnieuw. We zijn gisteravond in Funchal geland, al ging dat nog bijna mis. Even voordat we in de buurt van Madeira waren had de gezagsvoerder de volgende mededeling: "Het weer op Madeira is te slecht om te landen. We landen daarom over vijf minuten op Porto Santo". Dat is een eilandje op twee uur varen van Madeira. Even later zie ik het eiland met vliegveld (de landingsbaan loopt van de ene kant van het eiland tot aan de andere kant) vanuit het raampje. Maar dan volgt weer een bocht en we vliegen alsnog naar Madeira. Net op tijd is het ergste deel van de bui voorbij.

Die bui bij het vliegveld gisteren was wel de voorbode van een diepe depressie die vannacht ook onweer en stormachtige omstandigheden heeft veroorzaakt. De mensen van het hotel waarschuwen dat een trip de bergen in niet mogelijk is. We blijven vandaag dus in Funchal. Het is langer droog dan het regent, en in de stedelijke omgeving vinden we steeds wel een schuilplekje als er weer een bui valt. De zee is erg wild. Op een plek die er helemaal niet spannend of gevaarlijk uitziet krijg ik de volle laag als een enorme golf op de rotsen slaat.

Ons hotel ligt prachig direct bij het oude centrum (toevallig vlakbij het hotel waar we 14 jaar geleden logeerden) en vlak bij zee. Vandaar lopen we langs de kust en via een paar prachtige parken waar veel oranje luzernevlinders rondvliegen en ook een paar monarchvlinders (die niet op de foto willen). Daarna een saai stuk langs een brede weg totdat we bij Lido op een aardige wandelboulevard langs de kust kunnen lopen. Dat gaat goed tot aan een openluchtzwembad dat in zee is gebouwd, en daar is normaliter een tunneltje om dan bij een strand terecht te komen. Helaas is de tunnel (tijdelijk?) afgesloten.

route; foto's; natuur

stormachtige omstandigheden in Funchal

paradijsvogelbloem in een park in Funchal

oranje luzernevlinder agave attenuata

kanarie

geelpootmeeuw

28 maart: Funchal, Machico, Canical, Ponta de Sao Lourenco

Vandaag wel echt op pad. We kiezen voor het droogste deel van het eiland: de oostelijke landtong Ponta de Sao Lourenco. Prachtig gebied waar we veertien jaar geleden ook al geweest zijn. Op de heenweg verkennen we de dorpjes Machico en Canical, zoals gesuggereerd door de Crossbill Guide van Madeira. Langs het riviertje in Machico zitten onder andere Amerikaanse oeverlopers.

Ponta de Sao Lourenco is fantastisch. Helaas zijn we niet de enige die dat weten, want de auto's staan al in de berm geparkeerd ver voordat we bij het eindpunt van de weg zijn. Het landschap is nu wat minder geel en dor als destijds (toen waren we in augustus) dus ik vermaak me goed met het bekijken van de flora. Ook horen we geregeld Berthelot's piepers, en uiteindelijk krijgen we die ook goed te zien.

route Funchal; route Machico; route Canical; route Ponta de Sao Lourenco; foto's; natuur

Amerikaanse oeverloper

Andryala glandulosa subsp. glandulosa Echium nervosum

Matthiola maderensis

Ponta de Sao Laurenco

Berthelots pieper

29 maart: Funchal, Achadas da Cruz, Porto Moniz, Chao da Ribeira, Funchal

We willen rondkijken bij Porto Moniz, aardig plaatsje helemaal in de noordwesthoek, met twee mooie zwembaden die min of meer in zee zijn aangelegd. Dit zou de beste plek moeten zijn om (vanaf land) naar zeevogels te speuren. Dat willen we combineren met twee korte wandelingen: bij Achadas da Cruz, en bij Chao da Ribeira - allebei genoemd als interessante plekken in de Crossbill Guide.

Bij Achadas da Cruz begin je boven op de kliffen. Je kunt dan naar beneden lopen en beneden rondkijken en vervolgens met een kabelbaan terug omhoog. Het pad naar beneden is echter heel steil en veel te glad, na de vele regen van eergisteren. We geven dat snel op. Je kunt ook naar beneden met die kabelbaan maar het is net middagpauze en daarna staat er een rij. Dus we rijden (enigszins in mineur) direct naar Porto Moniz. Helaas blijken daar vandaag helemaal geen zeevogels te zien, op een paar meeuwen na. Wel een groepje intrigerende visjes die steeds met hun lippen (hebben vissen wel lippen?) net boven water uit komen.

opvallende visjes in Porto Moniz

De zeevogels blijven ook na een tijdje wachten toch echt weg, dus we rijden verder naar Chao da Ribeira. Dat is een aardig dalletje in de buurt van Seixal. We parkeren bij het eind van de verharde weg en volgen dan de beek een eindje stroomopwaarts. Heel aardig. Dit is onze eerste kennismaking, deze week, met de beroemde laurierbossen van Madeira. En dus zien we de eerste Madeiravinken (ondersoort van onze eigen vink) die je hier veel ziet, en die ook helemaal niet schuw zijn. Ik spot ook een Madeira bont zandoogje: een vlindersoort die alleen op Madeira voorkomt. Het is nog even wachten op een toonbare foto van deze soort.

route Funchal; route Achadas da Cruz; route Porto Moniz; route Chao da Ribeira; route Funchal; foto's; natuur

Euphorbia mellifera

Chao da Ribeira

30 maart: Funchal, Ribeiro Frio, Funchal

Vandaag opnieuw naar de laurierbossen, en wel naar de Ribeiro Frio. Eerst een korte tocht naar de beroemde Balcoes, en daarna langs de Levada do Furado. We zijn mooi op tijd want vooral de Balcoes is heel erg populair. Als we daarvandaan teruglopen komen we grote groepen belangstellenden tegen. Het is ook een mooi stukje langs een levada totdat je bij een mooi uitzichtpunt komt. Zelfde weg terug. Weer veel te genieten voor de mensen die op de flora letten. Erysimum bicolor, Geranium palmatum, Melanoselinum decipiens, Gennaria diphylla, Helichrysum melaleucum en weer veel tamme madeiravinken. Je moet gewoon uitkijken dat je er niet boven op gaat staan.

madeiravink

Zelfde weg terug en dan de echte route langs de Levada do Furado. Bij het begin hangt een roodwit lint waarmee het pad is afgeloten. En op een bordje staat dat het wandelpad dicht is. Waarom? Twee Duitsers negeren het verbod, en meer aansporing hebben we niet nodig. We hebben het rondje gewoon kunnen lopen, geen idee waarom de boel afgesloten was. Voordeel is wel dat we niet veel mensen tegenkomen terwijl dit een van de meest populaire levada-wandelingen zou moeten zijn.

Het is een mooie route. Eerste deel is heel mooi vlak, en er is weer veel te zien. Naast de flora zie ik ook mijn eerste madeiragoudhaan. Familie van onze eigen goudhaan, maar een eigen soort. Bij een bruggetje eten we de broodjes op, en de madeiravinken eten nu uit Petri's hand. Daarna gaat de route tamelijk steil omhoog. Boven lopen we in de mist. Laatste stuk dus weer naar beneden, makkelijk maar saai.

route Funchal; route Ribeiro Frio; route Funchal; foto's; natuur

Levada do Furado

bijzondere varen: Vandenboschia speciosa madeiravink

omhoog langs de Levada do Poco do Bezerro

31 maart: Funchal, Bica da Cana, Funchal

madeiragierzwaluw

Rustig aan vandaag, want reisgenoot P. is niet helemaal fit. We kiezen voor Bica da Cana, op de hoogvlakte Paul da Serra ten westen van de hoogste bergtoppen. De autoroute er naar toe is al prachtig. We stoppen een paar keer bij uitzichtpunten. De madeiragierzwaluwen vliegen steeds over. Paul da Serra is een relatief vlakke omgeving waar vooral veel brem en uitbundig bloeiende gaspeldoorn groeit. Vanaf Bica da Cana waar we parkeren lopen we een stukje naar een prachtig uitzichtpunt. Hier kijk je naar de hoogste bergtoppen van Madeira die mooi boven de wolken uitkomen. Op de hoogvlakte zelf (zo'n 1400 - 1500 meter hoog) schijnt de zon ook, al waaien er zo nu en dan een paar mistflarden over. Constant zingende roodborsten.

We improviseren nog een kort rondje. In de verte zit een brilgrasmus. Bij het eindpunt van dit stukje bloeit de opvallende Ranunculus cortusifolius uitbundig: een enorme boterbloem. Ook vliegt er een buizerd over (ondersoort Buteo buteo harterti).

Op de terug weg kijken we nog even bij Lugar de Baixo, maar dat levert niet veel op (afgezien van koffie met taart). 's Middags loop ik zelf nog een flink stuk langs de kust vanaf het hotel in Funchal. Bijna dezelfde route als afgelopen zondag.

route Funchal; route Bica da Cana; route Funchal; foto's; natuur

zicht vanaf Lombo du Mouro

Madeira bont zandoogje (Pararge xiphia)

zicht vanaf Bica da Cana

madeirahagedis

1 april: Funchal, Pico Ruivo, Calhau Sao Jorge, Funchal/Monte

Ik wil natuurlijk ook nog een keer naar de hoogste top van Madeira: Pico Ruivo, boven de 1800 meter. Reisgenoot P. durft het nog niet aan, dus ik ga alleen. Vanaf een parkeerplaats op 1500 meter loop je dan over een soort trottoir tot aan de hoogste top. Zoals het hoort loop je hier in de zon, de wolken zitten vooral 's ochtends lager. Later op de dag kom je hier dan soms wel in de mist. Op de terugweg gebeurt dat vandaag ook al zo nu en dan.

Opnieuw veel zingende roodborsten, maar ze laten zich vandaag beter zien dan gisteren. Ook weer overvliegende madeiragierzwaluwen. En verder veel prachtig uizicht en interessante flora.

Op de terugweg stop ik nog even bij Calhau Sao Jorge. Hier is ook al een wandelpad afgesloten. Dan weer terug naar Funchal. Samen nemen we de kabelbaan naar Monte, maar dat verdwijnt haast in de mist want de wolken zakken langzaam verder naar beneden.

route Funchal; route Pico Ruivo; route Calhau Sao Jorge; route Funchal-Monte kabelbaan; foto's; natuur

zicht vanaf Achada do Teixeira

madeiravink

bij Pico Ruivo

terug naar Maart 2022

navigation backward Reacties: G.J.M.van.Noord@rug.nl Andere afleveringen navigation forward

Copyright: de teksten van de looblog zijn "public domain". De foto's zijn beschikbaar onder de Creative Commons "Attribution, No derivatives" licentie.